1001gedachten

Your tagline

24
Jan

Het gedrocht kilometerheffing

zondag 24 januari 2010

Heb jij al gekeken wat de kosten van het gebruiken van jouw auto straks, in de situatie van een ingevoerde kilometerheffing, gaat zijn? Ik heb het vanmiddag op de site van de ANWB eens even gecheckt en ik schrok in zijn algemeenheid wel van de kosten van mijn auto per maand. Een dikke vierhonderd euro ben ik kwijt voor mijn kleine middenklasser. Een tijdje geleden beloofde Eurlings nog dat het voor de meeste mensen centen zou gaan schelen. Nou, ik behoor kennelijk niet tot die meeste mensen, want volgens de berekening van de ANWB ga ik er dertig euro op achteruit met het aantal kilometers dat ik jaarlijks vreet. Ik heb een leuk inkomen, ongeveer modaal, dus echt voelen zal ik dertig eurootjes niet. Maar toch, het jaarbedrag is toch een leuk weekendje weg richting Antwerpen of misschien zelfs Parijs (mits je met eigen auto reist, ha!). En, egoïstisch als ik ben, is mijn eigen portemonnee van doorslaggevend belang.

Maar minstens net zo erg als er financieel op achteruit gaan, vind ik de schertsvertoning van Eurlings en zijn collega's in het Haagse. Lange tijd werd de veelbesproken en door velen verguisde heffing uitgesteld. Het enige compliment dat Eurlings verdient, is dat hij de boel nu wel lekker in beweging heeft gebracht en we eindelijk de discussie in de politiek en het maatschappelijk debat zijn begonnen. Na een snelle start door de Telegraaf, gaan nu zo langzamerhand ook andere media uitgebreid verhaal doen. Ten lange leste iets dat leeft onder het volk en misschien, héél misschien, kunnen we nu als collectief iets gaan bereiken.

Ik voorspel dat die hele kilometerheffing net zo'n fiasco wordt als de carpoolstrook bij Muiden. Eurlings moet haast wel afgaan op eenzelfde kansloze manier als Hanja Maij-Weggen. Dat begint hij nu zelf ook in te zien. Zichtbaar onprettig in zijn vel geeft hij op ongemakkelijke wijze zijn weerwoord op de kritiekpunten. Na zijn aankondiging dat de ANWB de doorslag zou geven over het al dan niet invoeren van de heffing, verdenk ik hem ervan zelf eigenlijk helemaal niet achter zijn eigen wetsvoorstel te staan. Het is niet moeilijk voor te stellen hoe het gemiddelde ANWB-lid Eurlings plannen zal beoordelen.

De filosofische gedachte achter het geheel is niet eens zo heel slecht. De gebruiker, de vervuiler, dient te betalen voor zijn aandeel in het gebruik. Als je veel kilometers maakt, vervuil je ook meer. En als je elke dag hetzelfde stuk A10 rijdt, heb je een groter aandeel in de slijtage van het wegdek dan iemand die eens per week de kleinkinderen bezoekt. Dat is een gedachte die prima te volgen is. Echter, er wordt volledig voorbij gegaan aan de redenen van de vervuilende weggebruiker. Ikzelf werk veelal vanuit huis, maar toch zit ik al gauw tweemaal per week in mijn heilige koe om mijn zakelijke contacten te bezoeken. Het Openbaar Vervoer heb ik zeer zeker overwogen en als ik in een stadscentrum moet zijn, heeft de trouwe 'hondekop' altijd mijn voorkeur. Maar helaas zitten mijn klanten en contacten niet altijd in een goed met de trein bereikbaar stadshart. Ze zitten vaker ergens op een zichtlocatie langs een snelweg of aan de rand van een gemeente in een industriegebied. Ik heb zojuist even geïnventariseerd. Heb de adressen van de twintig klanten waar ik het innigst contact mee onderhoud even opgezocht. Slechts bij eentje van hen kan ik sneller zijn met het Openbaar Vervoer dan de auto mij er kan brengen. De rest levert mij al gauw een half uur tot uur langere reistijd op. Tijd is geld en dus pak ik gewoon de auto. En zo denkt de rest van, werkend, Nederland er ook over. In je crossmonstertje kun je lekker meezingen met je eigen gekozen muziek, je kunt ongegeneerd zitten gapen en in je neus peuteren en dat je gisteren teveel knoflook hebt gegeten zal je TomTom ook een zorg zijn. In de trein, tram of metro heb je minder geneugten. Iedereen zit elkaar aan te kijken. Al doen de meesten het geniepig over de rand van hun Spits of Metro. Je moet in de trein je personal space delen met een volkomen vreemde en dat vinden wij Nederlanders maar niets. Comfort en luxe zijn eigenlijk verworden tot eisen die standaard in een pakket worden meegenomen. We zijn nu eenmaal verwend en we geven dit gevoel van eigen baas zijn niet zomaar op. We conformeren ons al zo ontzettend veel aan allerlei van bovenaf opgelegde regeltjes! Dat ritje in de auto, die twintig minuten woon-werkverkeer per dag, is ons persoonlijke momentje geworden.
De zo gewenste vermindering van de files zal er dus ook niet komen. Wij zijn veel te gehecht aan die vijftien jaar oude Volkswagen die je eega gekscherend Beppie, Makker, gebakje, minidisco of Jaap noemt. Er is heel wat nodig om ons de perrons op te krijgen en zolang we dan ook maar enigszins auto kunnen rijden en het ons kunnen veroorloven zullen we zonder twijfel de luxe van voor de deur instappen en vertrekken op een door onszelf bepaald tijdstip verkiezen boven in de kou wachten op een bus die altijd te laat is en in de winter niet naar het werk kunnen doordat wissels van de NS of Prorail bevroren zijn.

Onderzoek heeft uitgewezen: geld maakt gelukkig. Geld is een van de belangrijkste drijfveren van ons hebberige Nederlanders. Het feit dat de wegenbelasting wordt afgeschaft, klinkt ons in eerste instantie dan ook als muziek in de oren. Voor de betaler is minder belasting een droom die uitkomt, maar voor de provincie is het niet meer kunnen innen van de provinciale opcenten een nachtmerrie. Hoe moeten ze in godsnaam hun begroting sluitend gaan krijgen? Het centraal bestuur heeft de decentralen al beloofd dat zij een andere belasting mag gaan heffen. De provincie kan straks dus een leuke acceptgiro sturen met daarop een alternatieve heffing of belasting. Waarschijnlijk weten ze van gekkigheid niet wat ze moeten gaan belasten. Ach, Vespasianus zei het al 'Pecunia non olet', dus waarom geen urinebelasting gaan heffen? Misschien kunnen we de geslachtsaccijns weer terugverwachten1? We worden dus blij gemaakt met een dooie mus. Het een vervangt het ander en per saldo hebben we dus net zoveel vrij te besteden.

Ook het mooie lokkertje 'de BPM wordt afgeschaft en auto's worden over de gehele linie zo'n dertig procent goedkoper' was een mooie afleidingsmanoeuvre. Eurlings denkt dat wij niet verder kijken dan onze neus lang is en dat we staan te jubelen om deze afschaffing. Echter, het betekent onherroepelijk ook dat ons tuffertje, dat we misschien nog eens op marktplaats konden slijten, onmiddellijk devalueert. Die BPM hebben wij namelijk wel netjes afgetikt toen wij ons Volkswagentje kochten. Een nieuwe auto is straks bijkans net zo duur als een occasion op dit moment. Willen wij bij aanschaf van een nieuwe auto onze huidige vierwieler inleveren of verkopen dan kunnen we deze aan de straatstenen niet kwijt. Of je krijgt er net voldoende wisselgeld voor om een euroknaller te halen bij de Mac.

Al deze bovenstaande punten zijn ingegeven door materialisme en kapitalisme en zijn eventueel nog wel te overkomen voor het gros van de autobezitters. Iets dat eigenlijk een veel groter goed is en ondergeschikt is aan geld, is privacy. We leven in een tijd waarin steeds meer over ons bekend is en waarin de overheid databestanden koppelt en kennis uitwisselt. Bodyscanners op vliegvelden, het electronisch patiëntendossier, vingerafdrukken in een centrale databank en op paspoorten, de lijst is nu al bijna eindeloos. En straks kan onze regering nog een bron van informatie toevoegen: het kilometerregistratie-kastje. We krijgen er allemaal eentje in de auto, waarschijnlijk zelf betaald ook nog, en wie vertelt ons dat men de waarheid spreekt over welke gegevens het kastje opslaat? Wie verzekerd ons dat we niet straks autoritten lang worden geobserveerd door Big Brother? Kunnen we zelf ook een uitdraai van de door ons gegenereerde gegevens produceren en dus controleren? Bits of Freedom schreef in augustus 2009 al [url=https://www.bof.nl/2009/12/08/rekeningrijden-het-risico-van-function-creep/]een artikeltje[/url] waarin zij haar zorgen uit over de mogelijkheden van de overheid en of zij wel zorgvuldig zal omspringen met de mogelijkheden die het kastje haar biedt. Ook freelance journalist Dimitri Tokmetzis waarschuwt dat bijvoorbeeld kentekenherkenning veel verder gaat dan de meeste mensen beseffen.

Het adagium 'Ik heb toch niets te verbergen' zou niet zo fanatiek aangehangen moeten worden door onwetenden en ongeïnteresseerden. Ook als je niets verbergen hebt, heb je het recht om informatie voor jezelf te houden. Je privé zou ook daadwerkelijk privé moeten blijven. Als je niets te verbergen hebt, moet je er ook niet raar van staan te kijken dat je straks automatisch een procesverbaal voor een snelheidsovertreding ontvangt. Je hoeft ook helemaal geen reminder in je telefoon te zetten om je boete te betalen; dat kan allemaal automatisch. Het wordt gewoon meegenomen op je maandelijkse factuur voor je gereden kilometers. Zelf schuiven met betalingen zodat je niet rood staat? En dus een aanmaninkje van CJIB riskeren? Nee hoor, er wordt zonder blikken of blozen bepaald wanneer je betaalt en rücksichtslos zal het bedrag van je giro verdwijnen. En dat is nog maar het begin mensen! De politie geeft zelf al aan dat de mogelijkheden van kentekenplaatherkenning legio zijn uiteenlopend van het innen van belastingschulden tot het door marechaussee registreren en observeren van auto's die grensovergangen passeren.

Welke toepassingen gaat de overheid bedenken voor het kastje dat onze gereden kilometers registreert? Als Rupsje Nooitgenoeg breidt ze haar taken en verantwoordelijkheden almaar uit, zonder dat wij burgers inspraak hebben of ons echt kunnen verzetten.Wellicht hebben we de komende tijd wel een stem. De ANWB peilt de komende tijd onze mening over het gedrocht kilometerheffing en ik roep je bij deze op om even de tijd te nemen en de vragenlijst in te vullen. Als individu hebben we in Den Haag niets in de melk te brokkelen, maar wellicht kan de ANWB ons een stem geven. In plaats van auto's te repareren, kan zij nu ons vertrouwen in de politiek herstellen. Zij kan het collectief een stem geven waarvan minister Eurlings reeds beloofd heeft dat deze gehoord zal worden! **

1Meer over belastingen uit het verleden lees je in het 'Compendium van het Europees belastingrecht' van Willem Vermeend c.s.



Trefwoorden: kilometerheffing, anwb, Eurlings, privacy, politiek, wegenbelasting, kentekenplaatherkenning
3333 keer bekeken

Geef jouw mening over of reactie op bovenstaande:
Naam
Email Wordt niet getoond!
UpdateJa, stuur mij een mail wanneer iemand reageert op dit item
Homepage: http://
Bericht
Spamcheck: Welke dag van de maand is het?

Over mij

Je leest hier 1001 gedachten van mij: Anneke. 38-Jarige, gelukkige vrouw. Samenwonend met man, bewust zonder kids. Mijn verhalen gaan over gevoelens, ervaringen en emoties. Alles wat het dagelijks leven kleur geeft, vormt voor mij inspiratie om van mij af te schrijven.

Zoeken


Recente items

Op de hoogte blijven?

Top zoekwoorden

  • hoe kom je klaar
  • hoe komt een vrouw klaar
  • hoe kom je klaar
  • hoe kom ik klaar
  • hoe komt een vrouw klaar
  • hoe kom ik klaar
  • waarom trouwen
  • anaal klaarkomen
  • anaal orgasme
Anderen vertellen over dit item?