1001gedachten

Your tagline

16
Apr

Nederland kennisland?!?

donderdag 16 april 2009

De politiek roept dat Nederland geen kennisland meer is en vraagt zich af waarom dit is. Er is zelfs een [url= http://www.kennisland.nl]denktank[/url] om Nederland slimmer te maken! Er zijn mijns inziens een hoop mogelijke redenen te bedenken waarom Nederlanders niet slim zijn of misschien zelfs wel niet willen zijn. We leven in een sms-cultuur waar school allang niet meer met ‘ch’ maar standaard met een ‘g’ wordt geschreven. Het verengelsen van de Nederlandse taal is natuurlijk al begonnen met de introductie van een woord als shampoo. De gemiddelde jongere zal denken dat het gewoon een origineel Nederlands woord is. Door de globalisering is de invloed van Engelstalige landen op onze woordenschat alsmede onze cultuur sterk toegenomen en dat heeft een enorm effect op de taalbeheersing van jongeren. Maar goed, dit is eigenlijk meer een frustratie met betrekking tot de gebrekkige kennis van taal- en grammaticaregels. Slimheid en IQ bestaan natuurlijk uit meer aspecten dan alleen taalkennis.

De basis voor kennis en ervaring ligt in de opleiding van mensen. Zelf heb ik al een universitaire studie op zak. Niet echt uit een pure interesse, maar meer omdat doorstuderen als je je VWO-diploma hebt behaald in de lijn der verwachting lag. De keuze voor mijn studie is nooit een overtuigde geweest. Ik was zeventien toen ik mij inschreef bij de universiteit en wat weet je nu eenmaal op je zeventiende? Wat zijn je interesses op die leeftijd? En dan had ik nog een vrij breed vakkenpakket waardoor ik nog een ruim keuzenpalet had aan opleidingen. Tegenwoordig moeten jongeren al op hun veertiende, hooguit vijftiende, kiezen voor een ‘profiel’. Er zijn in totaal vier profielen en daarmee kunnen scholieren al lekker vroeg hun toekomst uitstippelen. Doodvonnis tekenen eigenlijk als je nog niet zo goed weet wat je ligt en waar je geen talent voor hebt. Leerlingen kiezen veelal het profiel met de minste weerstand. Welke vakken kan ik goed en met welk profiel is de studielast zo klein mogelijk? Uiteindelijk moet er natuurlijk wel lekker veel vrije tijd overblijven. Leerlingen maken dus geen bewuste keuze voor hun toekomst, simpelweg omdat ze dat op jonge leeftijd doorgaans helemaal niet kunnen en ze hierin niet altijd even goed begeleid worden. We lezen regelmatig in alle kranten en opiniebladen dat het met het lerarenberoep droevig gesteld is.

Ik loop nu tegen de dertig en, na wat projectmatige cursussen die me interessant leken, ben ik begonnen met een tweede universitaire studie aan de Open Universiteit. Heerlijk vind ik het, want ik heb eindelijk een vak gevonden dat echt aansluit bij mijn interesses en vooral ook dat aansluit bij mijn kunnen. Ik heb nu namelijk voldoende ervaring opgedaan om ook te weten wat mijn sterke punten zijn. Ik kan eerlijk toegeven dat ik op bepaalde gebieden niet uitblink. Ik weet nu dat ik een analytisch vermogen heb en gezegend ben met een fotografisch geheugen. Dat uitzoeken, onderzoeken en rapporteren mijn sterke punten zijn. Ik weet dit, omdat ik na mijn allereerste keuze voor een universiteit en opleiding nu twaalf jaar verder ben en heb kunnen kijken in een hoop keukens, wijzer ben geworden en een hoop heb kunnen uitproberen.
Mijn eerste studie heb ik wel afgerond, omdat het mijn eer te na was om zonder diploma te stoppen. En er zat natuurlijk ook een fijne financiële consequentie aan doordat ik mijn prestatiebeurs zou moeten gaan terugbetalen bij afhaken. Wat dat betreft is geld een prima motivator.

Geld is echter ook een zeer grote demotivator. Ik word nu aan de Open Universiteit namelijk, voor mijn gevoel, gestraft voor het reeds volledig afronden van mijn eerste WO-studie. Elk half jaar bestel ik weer een aantal vakken die ik in dat half jaar wil afronden. En elke keer dat ik bestel krijg ik te zien dat er een toeslag geldt. Ik moet dus per module bijbetalen omdat ik al een opleiding heb afgerond. Als iets een demotivatie vormt is het wel deze discriminatie voor de slimme mens die inziet dat stilstand achteruitgang is en dat doorleren loont in zowel het professionele circuit als het gevoel van eigenwaarde!

Nederland wordt steeds dommer, omdat er te weinig motivatie is om slim te worden en te blijven. Er is geen noodzaak om het brein te ontwikkelen. Want: pas als men last ervaart van het niet bij- of doorleren, gaat men actie ondernemen om deze last om te zetten in een lust. Wat dat betreft schijnt de kredietcrisis nu uitkomst te gaan bieden, omdat werknemers zich massaal op de LOI-cursussen storten om bij een mogelijk ontslag maar zo goed mogelijk door te kunnen stromen naar een andere functie binnen het bedrijf of een concurrerende positie kan innemen bij een sollicitatieronde bij een andere instelling.



Trefwoorden: kennisland, ervaring, wijsheid, studiemotivatie, ontwikkelen
4215 keer bekeken

Geef jouw mening over of reactie op bovenstaande:
Naam
Email Wordt niet getoond!
UpdateJa, stuur mij een mail wanneer iemand reageert op dit item
Homepage: http://
Bericht
Spamcheck: Welke dag van de maand is het?

Over mij

Je leest hier 1001 gedachten van mij: Anneke. 38-Jarige, gelukkige vrouw. Samenwonend met man, bewust zonder kids. Mijn verhalen gaan over gevoelens, ervaringen en emoties. Alles wat het dagelijks leven kleur geeft, vormt voor mij inspiratie om van mij af te schrijven.

Zoeken


Recente items

Op de hoogte blijven?

Top zoekwoorden

  • hoe kom je klaar
  • hoe komt een vrouw klaar
  • hoe kom je klaar
  • hoe kom ik klaar
  • hoe komt een vrouw klaar
  • hoe kom ik klaar
  • waarom trouwen
  • anaal klaarkomen
  • anaal orgasme
Anderen vertellen over dit item?